Prof. zw. Benedykt Błoński jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Bezpośrednio po ukończeniu studiów (1982) wrócił do Olsztyna, gdzie rozpoczął działalność artystyczną i naukową. Od tamtego czasu, przez 27 lat, do roku 2009 pracował również z Chórem im. prof. W. Wawrzyczka, obecnego Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Z chórem tym brał udział w wielu krajowych i zagranicznych konkursach i festiwalach, zdobywając szereg najwyższych nagród (I miejsca, złote medale, a także Grand Prix).

Benedykt Błoński od lat współpracuje z chórami zagranicznymi, a także z Filharmonią Warmińsko-Mazurską, dla której przygotowywał i prowadził koncerty oratoryjne. Zasiada w radach artystycznych i jury licznych konkursów i festiwali chóralnych o zasięgu krajowym i międzynarodowym (m.in. Ogólnopolski Turniej Chórów Legnica Cantat w Legnicy, Ogólnopolski Konkurs Chórów a cappella Dzieci i Młodzieży w Bydgoszczy, Międzynarodowy Festiwal Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach, Międzynarodowy Festiwal Chóralny im. F. Nowowiejskiego w Barczewie, Międzynarodowe Recitale Chóralne Hora Cantavi w Suwałkach). Wykłada dyrygowanie i metodykę prowadzenia chórów na Podyplomowych Studiach Chórmistrzowskich i Emisji Głosu przy Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego
w Bydgoszczy.

Od roku 2009 prowadzi Chór przy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, z którym już osiągnął znaczące sukcesy (m.in. I miejsce w kat. chóry mieszane na Międzynarodowym Konkursie Chóralnym w Kiten/Primorsko (Bułgaria) w 2010 roku i Złote Medale w kategoriach musica sacra i pop music w IV Międzynarodowym Konkursie Chóralnym w Lloret de Mar – Barcelona 2014), a także wykonał dzieła wokalno – instrumentalne m.in.: „Carmina Burana” C. Orffa, Requiem d-moll, Mszę C-dur „Koronacyjną” W.A. Mozarta, „Requiem” J. Ruttera (prawykonanie olsztyńskie), „Messe modale en septuor” J. Alaina (prawykonanie polskie), „Missa pro pace”, „Angelusa”, „Victorię” W. Kilara, IX Symfonię L. van Beethovena, „Te Deum” M.A. Charpentiera, „Stabat Mater” F. Schuberta, opery: „Toscę” G. Pucciniego i „Traviatę” G. Verdiego, „Jasia i Małgosię” E. Humperdincka, „Amahla i nocnych gości” G.C. Menottiego i operetki: „Księżniczkę Czardasza” I. Kalmana czy „Zemstę nietoperza” J. Straussa. W 1999 roku, w wieku 42 lat, otrzymał z rąk Prezydenta Rzeczypospolitej tytuł naukowy profesora sztuk muzycznych.